Per Vidar G Anfinnsen – KHiO 2017
Per Vidar G Anfinnsen«Being in The Body: A Shape, a Pause, a Rhythm» – Bend your fucking knees!

En reise i klovnens hemmeligheter, skuespillerens behov for og evne til å uttrykke seg fysisk, virkemidlene dette best gjøres igjennom og skuespillerens evne til å jobbe mekanisk og kreativt på egenhånd og hele tiden utvikle seg selv i nye retninger.

PROBLEMSTILLING
Har klovnen relevans for meg som moderne, klassisk trent skuespiller, og kan den hjelpe meg å bli en bedre skuespiller?

OG HVA ER EGENTLIG KLOVN?
Den beste definisjonen jeg noensinne har hørt er som følger: En klovn er en som gjør hva han vil, når han vil, så lenge han vil.
Jeg vil påstå at det å være klovn handler om tilstedeværelse i kropp og sinn. Uansett om det er koreografert eller improvisert, så er det klovnens oppgave å være i øyeblikket, og å være tro mot seg selv og det øyeblikket.
Ikke ulikt det man forventer av en skuespiller, men klovnens verden er naturlig nok mer abstrakt, og klovnen ser andre muligheter enn hva skuespillere som regel ser.

KLOVNEN ER FOKUSERT PÅ DET UVANLIGE
Det som startet som en interesse i form, har ledet meg inn i en utforskning i forbindelsen mellom kropp og sinn, utviklingen og utvidelsen av begge, og en utforskning i min egentrening og disiplin som skuespiller.
Treningsformen jeg har basert meg på er Ira Seidensteins 4 Artikulasjoner/4 Articulations, en serie med fysiske moduler laget for skuespillere og klovner, som utfordrer utøveren både fysisk og mentalt.
Gitt at klovn er en fysisk teaterform, har jeg for videre fysisk spisskompetanse og innsikt valgt å trene kampsport (Baguazhang kung fu) og yoga (Iyengar/Bikram/Ashtanga).

VISNINGENE
Formålet mitt med masteren har ikke vært å lage en helhetlig forestilling, men å analysere hva som skjer med meg som skuespiller igjennom treningen jeg foretar meg. Men, for å gjøre dette, har jeg også måttet undersøke formen, både som ren klovn, og som en klassisk skolert skuespiller som forsøker å møte klovnens egenskaper, både med og uten tekst, med og uten rekvisitter, med og uten publikum. Og viktigst av alt: totalt uten scenerom.
Mine endelige visninger vil bli holdt utendørs i Oslo eller i rom på KHiO som ikke er scenerom. Med Peer Gynt som utgangspunkt, dratt igjennom en meget personlig adapsjon, med bruk av andre og egne tekster, møter jeg publikum der de er, og forsøker å etablere med tekst, sang og fysisk fortellerkunst et forhold til publikum som er i klovnens egenartede ånd. Dette er for å imøtekomme både klovnens egenart og historie som gatekunstner, og for å utfordre min egen påstand om at en skuespiller trenger kun seg selv og kroppen sin for å kunne skape et spillerom, uansett hvor det er. Velkommen!

«Being in The Body: A Shape, a Pause, a Rhythm» – Bend your fucking knees!
Visninger
13.05., 14.05. og 15.05.
Klokkeslett og sted vil bli annonsert på KHiO sine nettsider.

Medvirkende
Hedda Simonsen Lund – Kostyme
Kikki Norèn Løwgren – Rekvisitt
Petter Width Kristiansen – Veileder
Ira Seidenstein – Veiledere
Trine Falch – Veiledere
Lavrent Ravot – Lys
Julie Bakke Kvalen – Inspisient

Khio per anfinnsen 1

Foto: Erika Hebbert. Assistent: Magnus Owe

Per Vidar Gornitzka Anfinnsen (f. 1985), master i teater (fordypning skuespill). Fra Kolbotn. Tidligere BA student ved STHS/KHiO, har jobbet ved blant annet Riksteateret og Sogn og Fjordane Teater, og er tilknyttet teaterkompaniet Whitelight Theatre F.